Selasa, 13 Ogos 2013

RAMADHAN BERLALU, SYAWAL BERTAMU

''Berlalulah sudah Ramadhan sebulan berpuasa.. Tiba Syawal kita rayakan dengan rasa gembira..''
Ehhhh, main nyanyi-nyanyi pulak dia.. Nak happy kan diri katanya, takkan laaa raya-raya nak sedih pulakkan..
Apa macam hari raya kalian semua?? Ada syokkah?? Harap begitulah..
Aku?? Okay-okay je.. Walaupun tak balik kampung, raya tetap raya lagipun dah biasa dah tak balik kampung untuk raya pertama sejak abang sulung aku kahwin..

KISAH 29 RAMADHAN
Petang sebelum raya, aktiviti keluarga aku dan pastinya keluarga lain juga ialah menyediakan makanan untuk persiapan hari raya nanti.. Tahun ni, keluarga aku ada buat pertukaran menu.. NO AYAM!! Bukan boikot sebab harga mahal tapi mak aku dah jemu makan ayam katanya.. Mak aku masak kuah kacang (menu wajib), sambal sotong, rendang kerang dan kuah lodeh termasuklah nasi impit.. Tahun ni tak masak ketupat, pokok kelapa dah kena tebang.. kihkihkih.. Sepanjang proses masak memasak, memang tergugat jugalah iman yang sekelumit ni, dah laa tengah puasa lagi.. Baunya tuuuuu..

Tugas aku seperti biasa ialah menggunakan tenaga 'ALI CAFE' aku ni untuk 'membelasah' kacang yang digoreng untuk dibuat kuah kacang, melumatkan kelapa yang disalai untuk dibuat kerisik dan menumbuk cili untuk dibuat sambal.. Huyeahhhh, terkeluar otot-otot lengan aku, terasa seperti body Fahrin Ahmad buat seketika.. Juadah yang sempat siap sebelum berbuka puasa ialah kuah kacang dengan rendang kerang sekaligus dijadikan juadah berbuka puasa sekali.. Perghhh, memang nikmat.. Sekali sekala dapat makanan macam ni,kannn..

* Kuah Kacang & Rendang Kerang

* Sambal Sotong & Kuah Lodeh

Malam tu pulak, lepas pengumuman raya sambil dengar takbir raya dan anak buah aku pun dah sampai rumah, maka aktiviti kanak-kanak riang pun bermula.. Kita main bunga api dan pop pop.. Erkkkk?? Itu je yang boleh dibuat dan dimain.. Takkan nak main meriam buluh pulak kat kawasan bandar..

* kanak-kanak girang berjubah bermain bunga api.. Muka kelihatan agak berani tapi..

* Mak Indon dan Pak Nepal yang baru mendarat sangat gembira dapat bermain bunga api..
* Budak berjubah putih tu sebenarnya takut main bunga api.. hikhikhik

Dah habis main bunga api, sambung balik tengok drama SETIA HUJUNG NYAWA RAYA.. Meoww.. Meoww.. Dah selesai drama tu, semua masuk tidur.. KEPENATAN!!

KISAH 1 SYAWAL..
Pagi tu lepas solat Subuh, tolong kemas rumah sikit-sikit lepas tu baru mandi dan bersolat sunat.. Pergi solat sunat Aidilfitri dengan Abang Epul dan Aliff.. Selesai solat, waktu menjamah juadah raya walaupun sebelum pergi masjid aku dah makan sikit.. Biasalah, tangki besar!! 

* Percaya tak, ini aku yang makan?? hehe

Selesai makan, sesi bermaafan dan bergambar bersama keluarga pulak :)

* gambar solo Ahmad Rayyan..

* gambar duet dengan Ahmad Rayyan.. Dia pun dah naik penat bergambar..

* gambar sefamili..

* muka terpaksa bergambar..

* macam traffic light :D

* famili abang Epul..

Raya pertama di Shah Alam, hanya jiran terdekat yang tak balik beraya je datang.. Keluarga sebelah Kak Eja seperti biasa menjadi tetamu wajib di 1 Syawal.. Tahun ni, keluarga Mak Lang beraya awal ke rumah aku..

Malam tu pulak, aku dan keluarga pergi beraya rumah Abang Epul..

Walaupun penghujung Ramadhan aku teruji dengan penyakit tapi Alhamdulillah, menjelang Aidilfitri penyakit tu beransur sembuh.. Dapatlah menikmati hari raya dengan kesihatan yang baik..

Itulah kisah Aidillfitri pertama untuk tahun ni.. 
Kisah hari raya di Bandaraya Shah Alam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan