Ahad, 18 Ogos 2013

3 HARI DI DESA ANTHURIUM, CAMERON HIGHLANDS

Awal Syawal yang lepas, aku dan keluarga berkesempatan untuk pergi bercuti di Tanah Tinggi Cameron ata nama omputehnya Cameron Highlands.. Kami sekeluarga menginap di apartment Desa Anthurium.. Penat aku tanya abang Google, cari tempat penginapan yang best dan selesa yang boleh sumbat ramai orang.. Akhirnya jumpa jugak.. Semuanya hasil bantuan blogger lain yang pergi bercuti di sana dan merekomenkan tempat ni..

Kalau sebelum ni, bila di Cameron Highlands kami sekeluarga menginap di Honeymoon Villa, berdekatan dengan pekan Brinchang, kali ni nak tukar mood plak.. Cari tempat penginapan yang pemandangannya lagi menarik dan menenangkan..

Apartment yang kami duduki ni, pemiliknya seorang Muslim dan apartment yang disewakan juga KHAS untuk orang Muslim, jadi tiada sebarang perkara meragukan timbul dari segi tempat memasak mahupun penggunaan perkakasan dapur..
Lokasinya antara pekan Brichang dan Tanah Rata, jadi tak jauhlah kalau nak ke Tanah Rata mahupun Brinchang.. Bersebelahan dengan Hotel De La Fern..

* dah nampak dah papan tandanya.. Bila dah nampak, terus excited :D

* kawasan meletak kenderaan..

Apartment yang aku tempah tu pemiliknya bernama Encik Hamid dan aku sewa apartment 2 bilik untuk tempoh 3 hari 2 malam.. Encik Hamid ada cakap boleh masuk awal pagi pun takpe tapi check out dalam 12.30tengah hari.. Kira 30minit lebih panjang dari tempat lain.. Masa dah sampai sana, aku tak berkesempatan jumpa Encik Hamid secara terus sebab dia masih ada di kampung halaman, raya kannn.. Jadi, aku terpaksa menjadi ala-ala penyamun menggeledah tempat rahsia kuncinya di sorokkan.. hehehe.. Apartment yang aku dapat ialah C3 (Blok C.. Kat sini banyak blok, tak silap sampai blok Q).. Perghhh, agak mencabar dan kesemputan jugak sebab kena turun naik tangga untuk sampai ke rumahnya ni tapi takpe, berbaloi sebab viewnya sangat best!! Cuma kesian dengan mak aku jelaa.. Sakit kakinya..

* pemandangan bahagian kiri dari ruang balkoni..

* pemandangan bahagian kanan dari ruang balkoni..

* pemandangan dari bawah Blok C..

Bila pintu dibuka.. Jeng Jeng Jeng.. 
Famili aku cakap, ''Wowwww, Okay laaa rumahnya''.. Hati aku pun lega dan tiada penyesalan!!
Masing-masing memulakan sesi merebut katil.. hahaha
Aku bagi sikit info bergambar tempat ni yeee.. Buat rujukan, mana tau ada yang berminat nak menyewa kat sini..

* bahagian ruang tamu dan ruang makan..

* bahagian keseluruhan rumah..

* KIRI : Bilik utama.. KANAN : Bilik kedua..

* bahagian dapur dan tandas utama.. Tandas ada dua.. Satu lagi kat bilik utama..

* balkoni..

* kawasan santai dan BBQ..

* pemandangan sekitar.. Ada kebun sayur..

Apa macam?? Okay tak??
Kalau bagi aku yang dah menginap kat sini, sangat puas hati.. Kira 4bintang dari 5bintang laaa.. 1bintang gugur sebab kepenatan mendaki anak tangga.. hikhikhik..
Rumahnya sangat bersih, tandas pun tiada keraguan.. Macam kat rumah sendiri bersihnya.. Lantai pun ada karpet, jadi kaki takdela sejuk sangat.. Cuma, bawalah pinggan dan mangkuk tambahan sebab ada pinggan dan mangkuknya dah retak menanti belah.. Mungkin penyewanya ada yang pernah jadi bekas pengganas.. hehehe..
Disediakan tilam extra, kalau tak silap dalam 3buah.. boleh bentang kat ruang tamu ramai-ramai.. nak lagi ramai berlonggok kat ruang tamu, bawa toto sendiri.. rumahnya luas, jgn risau.. bolehlah sumbat dalam rumah ni 3famili datang, purata 1famili 4orang..
Pasang TV pun, siap ada Astro, Beyond lagi kau nyahhhh.. Siap ada pakej sukan lagi tu!! Tempat penginapan aku yang dulu, HAMPEH.. TV ada tapi saluran takde.. Baik tak payah pasang TV..
Cuma sikit celanya, kawasan ni kurang parking dan kena hati-hati, ada kawasan yang dilarang parking dapat hadiah tayar kereta anda dikepit kalau tak faham bahasa :)
Kadar sewa yang aku kena bayar RM480, dapat kurang RM20 untuk 3Hari 2Malam.. Kadar sempena cuti umum hari raya dan cuti sekolah..

Kalau tak silap aku, Encik Hamid pun ada rumah 3 bilik sebab masa aku nak tempah dulu dia ada tanya NAK 2BILIK ATAU 3BILIK..
Jadi, kalau ada yang berminat, silalah hubungi Encik Hamid di talian 019-5682330..
Kalau aku, InShaAllah.. Kalau ke Cameron Highlands, pasti akan menyewa lagi di sini..

*perkongsian percuma.. tiada share saham dari Encik Hamid.. Hahahaha.. Sekadar membantu perniagaan sesama Muslim.. :)

Ikuti kisah percutian aku dan keluarga di sini >> PART 1 , PART 2 , PART 3

* pemberian Encik Hamid.. Dapat 2biji kubis bulat.. Dah tak payah nak beli dah, fresh dari ladang.. 
Tak dapat duit raya, dapat sayur raya pun boleh, Alhamdulillah :D


1 ulasan: