Sabtu, 11 Mei 2013

MENYUSUR BROGA

BROGA oh BROGA..
Selama ni asyik dengar dari mulut orang pasal Broga, kali ni aku berpeluang merasai 'NIKMAT' Broga.. (Nikmat tersangat..)

Rancangan ke Broga ni awalnya hasil idea Akmal dengan Azwa (depa plan senyap-senyap).. Bila dah masing-masing dapat kata sepakat, 27 April 2013 tarikh dipilih untuk ke sana.. Kebetulan itulah minggu terakhir Azwa dengan Faniza praktikal, maka, plan ni dijadikan aktiviti terakhir kami semua bersama-sama.. Kami yang dimaksudkan di sini Aku, Afiq, Akmal, Safiq, Azwa dan Faniza.. Kali ini ada ahli tambahan, member Akmal pun join sekali.. Lagi ramai lagi meriah katanya :)

Lepas Subuh tu masing-masing bergerak ke Broga dari tempat berkumpul kat rumah Afiq kat Hulu Langat.. Tak jauh pun jaraknya nak ke Broga.. Ahli yang pergi 10orang, naik 3kereta..

*sebelum memulakan perjalanan ke Broga.. Di kawasan rumah Afiq..

Dalam perjalanan tu, masing-masing mengharapkan dapat tengok sunrise.. Tapi apo kono eh jang, pemandu pelancong lupa plak jalan.. hahaha.. Nasib baik tak salah jalan cuma ingat-ingat lupa arah ke sana.. Takdelah nak kena pusing-pusing..

Alhamdullilah, selamat juga sampai ke destinasi.. Sekitar hampir jam 7pagi kami SAMPAI ke Broga.. SAMPAI di sini maksudnya sampai di tempat parking kereta, belum naik ke puncak.. huuuu.. DAH TERANG laaa weiiii..
Semuanya cepat-cepat siapkan diri.. Aku tukar baju, tukar kasut.. SEMANGAT SANGAT DAH NI!!! GO GO POWER RANGERS!!!

*semuanya nampak bersemangat yeee..

MISI MENYUSUR BROGA PUN BERMULA!! Jyeahhh..
Nampak tak semangatnya ayat ni.. hahaha.. 
Mukadimah menyusur Broga je dah kena press otot kaki dengan kuat.. Dalam 45darjah gak laaa permulaan pendakian tu.. Sudah laaa tak panaskan badan dulu, dah terus memanjat.. Bagus tak aku ni?? Meredah kaki bukit si Broga, agak mencabar!! Tahap kecuramannya boleh tahan laaa, ditambah lagi dengan tanah licin, mungkin malam tadi hujan.. Silap-silap ada yang surfing kat sini..

Okay, aku dah start nak pitam.. Inilah akibat tak sarapan dulu, dah terus memanjat.. Dalam 500meter perjalanan badan aku dah buat perangai!!! Nampak sangat kurang stamina aku ni.. huuuu.. Aku rasa macam nak terhumban dalam gaung je.. Budak-budak lain bagi support, biar aku tenangkan diri dulu.. Aku pun cuba kuatkan diri, minum sikit air dan WALK ON!! Sebenarnya, Hafiz kawan Akmal pun macam aku.. Dia pun tak sarapan dulu, dia siap nak muntah lagi.. Kesian plak aku tengok walaupun aku sendiri tengah tak stabil..

*bangkit dari kepitaman.. Afiq support aku dari belakang.. Thanks, bro..

Bila keadaan kembali bertenaga semula, kami pun bergerak ke atas.. 
YES YAZID, YOU CAN DO IT!!
Tengok budak-budak lain kuat, aku pun kena kuat.. 

*perjalanan yang hampir sampai ke destinasi..
*konon taff la tu ye, Afiq?? Tapi perut tu lebih taff.. hahaha 

Perjalanan di teruskan.. Sampai satu tempat ni, CURAM BETUL!!!
Macam 75darjah curamnya.. Kena panjat dan berpaut pada tali.. Takut tergelincir je sebab licin.. Dalam kepala aku terfikir, kalau aku terjatuh ni confirm berguling-guling macam filem hindustan!! Aku pun pelik, asal aku tiba-tiba bertenaga ni?? Relaks je panjat.. hahaha.. Zikir ALLAHUAKBAR tak lekang aku baca, mungkin itulah kekuatan aku masa tu.. 
Bila tengah syok memanjat tu, sekali tengok bawah.. perghhh, GAYAT la oooiiii..
Tapi nice view maaa.. Nak ambil gambar dari posisi tu memang tak laa.. Habis je cabaran curam tu, kami dah pun sampai.. Huyeahhh, Syukran!!

Tamat sudah seksaan pendakian..
SUBHANALLAH!! Memang cantik pemandangan dari atas tu!! Tenang jiwa bila tengok keadaan tu.. Ditambah angin bertiup sangat sopan.. Rasanya macam nak pasang khemah je kat situ.. Tidur sana sampai dapat tengok sunset :)

*muka gembira cabaran memanjat dah selesai
*si Safiq ni tak habis-habis buat muka fotogenik dia tu..huuuu

*mohon jangan buat gosip tengok gambar di atas.. Ikmal kalau tengok boleh meroyan ni.. 

*misi warga Tanjong Karang menawan Broga akhirnya berjaya.. Siap bawa scarf Selangor lagi tuuu..  #VivaSelangor


*dah macam nak buat cover album plak..


*gambar Faniza sorang-sorang takde.. Sori sayang :(

Dah puas bergambar, dah puas menghirup udara segar, dah puas mencuci mata, kami pun turun semula ke bawah untuk pulang.. Masing-masing mahu mengalas perut!! Perutnya dah buka lagu dangdut.. 2jam kat atas Broga walaupun tak sampai ke puncaknya, cukup memadai.. Bila nak turun tu takde masalah, cuma keadaan masih lagi licin, kena berhati-hati.. Dalam nak turun ke bawah tu, sejarah berulang kembali kat Faniza bila dia melakukan aksi KUAK TERLENTANG, 2kali pula tu.. Kesian dia.. Sakit tu, nasib baik takde akar pokok kat situ, kalau tak lagi perit!!!

*perjalanan menuruni bukit untuk pulang.. 
*kamilah kumpulan BackHillBoys.. hikhikhik

*Akmal si remaja riang.. Dalam fail gambar ni muka dia je yang banyak.. Faham-faham jelaa kamera siapa,kannn.. :P

*ketip-ketip gambar dulu sebelum balik..

Dalam 10lebih, kami semua selamat 'mendarat'.. Perghhh, memang penat, masing-masing kaki dah tegang je rasanya.. Rehat sekejap sebelum mulakan perjalanan pulang untuk mencari makanan..

Bagi aku, aku sangat puas dengan aktiviti ni.. Walaupun ianya sangat memenatkan tapi bila dah sampai atas sana sangat berbaloi.. Sesekali buat aktiviti lasak, okay what!! Ramai-ramai plak tu pergi sana..
Inilah penutup aktiviti aku bersama dengan Azwa dan Faniza.. :(

*Lepas ni misi menawan BUKIT MELAWATI pulak.. hakhakhak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan